تاریخ انتشار: پنجشنبه 1400/02/30 - 13:07
کد خبر: 395789

در نشست دانشجویی بین‌المللی جوانان حامی فلسطین مطرح شد؛

غرب تجاوز اشغالگران به فلسطین را «دفاع مشروع» می‌داند!/ تشکل‌های دانشجویی جهان اسلام صدای مظلومیت مردم غزه باشند

غرب تجاوز اشغالگران به فلسطین را «دفاع مشروع» می‌داند!/ تشکل‌های دانشجویی جهان اسلام صدای مظلومیت مردم غزه باشند

باقری در بخش دیگری از سخنان خود گفتمان مقاومت را «میدان‌دار میدان رفع اشغال از سرزمین مقدس فلسطین خواند» و گفت: خیانت اخیر چند حاکم عقب‌افتاده عربی در ایجاد تعامل با اشغالگران، قطعاً به ضرر ملت‌های منطقه بوده و این اقدام، بازی دیپلماسی برای تأمین اهداف صهیونیست‌ها است که با هزینه امت اسلامی و با نقش‌آفرینی چند حاکم غیرمردمی عربی شکل گرفته است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نشست مجازی بین المللی جوانان حامی فلسطین؛ تا پیروزی با حضور جوانانی از کشورهای پاکستان (حسن رضا نقوی؛ دکتری مدیریت دولتی، از مجریان شبکه سحر صدا و سیما، معاون رئیس سازمان جوانان امامیه پاکستان، عضو شورای مرکزی کانون اردو زبان در ایران)، یمن (عثمان الحکیمی؛ دانشجوی علوم سیاسی، تحلیلگر و فعال سیاسی)، ایران (پریسا رضایی؛ دانش آموخته ارشد علوم سیاسی و مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران و عضو اتحادیه بین المللی امت واحده)، عراق (علی الفیاض؛ دانشجوی رشته مطالعات منطقه ای خاورمیانه و آفریقا)، بحرین (سید حسن بحرینی؛ دانشجوی دکتری علوم سیاسی)، ایتالیا (علی صفری؛ دبیر انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در ایتالیا)، سوریه (عبدالله الشیخ عبدالله؛ دانشجوی دکتری مهندسی برق قدرت و معاون رئیس اتحادیه ملی دانشجویان سوریه در ایران) و فلسطین (عبدالعزیز النخاله؛ کارشناس ارشد کارگردانی تلویزیون) و با حضور علی باقری کنی معاون بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

زهره صادقی دانش آموخته حقوق بین الملل دانشگاه تهران و دبیر برگزاری این نشست با تاکید بر لزوم نقش آفرینی دانشجویان در عرصه مسائل بین المللی و نیز لزوم حمایت نهاد ها از فعالیت های مردمی و دانشجویی گفت: در این نشست که به همت دانشجویان ایرانی فعال در عرصه بین الملل و با همکاری سازمان بسیج دانشجویی 28 اردیبهشت برگزار شد میهمانان ضمن ابراز همبستگی با ملت فلسطین و ابراز دشمنی و انزجار از رژیم غاصب و کودک کش صهیونیستی به تبیین وضعیت حمایت ها از فلسطین در کشور خود و تحلیل وضعیت موجود پرداختند.

در این نشست باقری کنی در سخنانی با تأکید بر همافزایی شیطانی امریکا و رژیم صهیونیستی در نابودی ملت و محو کشور فلسطین، گفت: اگر «مزدوران صهیونیست» با استمرار جنایت و کشتار، زندان بزرگ غزه را به «قتلگاه وجود بشر» تبدیل کرده‌اند، «اربابان امریکایی» با تشدید خصومت علیه انسان و انسانیت، شورای امنیت سازمان ملل را به «قربانگاه حقوق بشر» تبدیل کرده‌اند.

غرب تجاوز اشغالگران به فلسطین را «دفاع مشروع» می‌داند!/ تشکل‌های دانشجویی جهان اسلام صدای مظلومیت مردم غزه باشند

باقری‌کنی با اشاره به تهاجم سنگین نظامی رژیم صهیونیستی به مردم بی‌دفاع فلسطینی و بایکوت گسترده رسانه‌های ‌بین‌المللی تصریح کرد: صهیونیست‌ها و متحدین غربی‌اش تصور دارند می‌توانند صدای مقاومت را خاموش کنند؛ اما مقاومت قوی‌تر از همیشه و صهیونیستها ضعیفتر از همیشه هستند، چراکه پژواک و امتداد گفتمان مقاومت نه‌تنها در سطح منطقه، بلکه حتی در قلب افکار عمومی امریکا و اروپا به وضوح دیده می‌شود.

دبیر ستاد حقوق بشر با انتقاد از «حمایت جنایتکارانه رژیم امریکا و دولت‌های اروپایی از رژیم صهیونیستی» اذعان داشت: غرب وقیحانه در تلاش است «تجاوز اشغالگران» به صاحبان اصلی سرزمین مقدس فلسطین را با عنوان «دفاع مشروع» توجیه کنند، در حالی که جنایتهای صهیونیستهای اشغالگر در هیچ مکتب حقوقی، دفاع مشروع تلقی نخواهد شد، چراکه قطعاً متجاوز و اشغالگر نمی‌تواند مدعی مالکیت مشروع باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفتمان مقاومت را «میداندار میدان رفع اشغال از سرزمین مقدس فلسطین خواند» و گفت: خیانت اخیر چند حاکم عقب‌افتاده عربی در ایجاد تعامل با اشغالگران، قطعاً به ضرر ملتهای منطقه بوده و این اقدام، بازی دیپلماسی برای تأمین اهداف صهیونیستها است که با هزینه امت اسلامی و با نقش‌آفرینی چند حاکم غیرمردمی عربی شکل گرفته است.

باقری‌کنی بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت‌های دانشجویی و جوانان در کشورهای حوزه مقاومت را مسئولیت سنگین همه دستاندرکاران عرصههای سیاسی و رسانهای توصیف کرد و گفت: ستاد حقوق بشر از تشکل‌های دانشجویی جهان اسلام و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌خواهد استیفای حقوق مردم فلسطین را به مطالبه فراگیر جهانی از نهاد‌های بینالمللی از جمله سازمان ملل، شورای امنیت و شورای حقوق بشر و یا مراکز حقوق بشر اروپایی تبدیل کنند تا ندای مظلومیت مردم بی‌گناه فلسطین را به گوش جهانیان رسانده شود.

غرب تجاوز اشغالگران به فلسطین را «دفاع مشروع» می‌داند!/ تشکل‌های دانشجویی جهان اسلام صدای مظلومیت مردم غزه باشند

خلاصه سخنان برخی جوانان حاضر در نشست به شرح زیر است:

پریسا رضایی دانش آموخته ارشد علوم سیاسی و مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران: مردم فلسطین متفاوت تر از سال¬های پیش، آرایش مقاومتی گرفتند و همین نشانه ای از شکل‌گیری یک معادله جدید است حماس معادله‌ای بازدارنده را شکل داده که مانع تداوم حملات به مسجد الاقصی و کوچاندن فلسطینی‌ها شود. در حالی که معادله یک دهه اخیر میان غزه و اسرائیل، بر این اساس شکل گرفته بود که اگر طرفی علیه دیگری اقدام کند، باید منتظر واکنش آن باشد و همین مسئله، در ۵سال گذشته نوعی از آرامش را به این منطقه بازگردانده بود. اما برای اسرائیل تن دادن به توازن جدید و پاسخ شدید غزه در قبال تحولات قدس و کرانه باختری بسیار سخت است. مسئله دوم حجم واکنش‌های بالا و سرعت آن‌ها در سطح منطقه و جهان است.  این واکنش‌های منطقه‌ای هر چند در سطح مطلوبی نیست، اما در یک دهه اخیر بی‌سابقه است.

یکی از آسیب هایی که در این بین وجود دارد، مواجهه تک بعدی با مسئله فلسطین و فعال شدن بعضی از بازوهای مبارزاتی و غیر فعال یا فشل ماندن بازوهای دیگر است. رژیم اسرائیل، صرفا از جهت نظامی خودش را بر جهان و عالم اسلامی تحمیل نکرده، بلکه در ابعاد مختلف این مسئله را توجیه میکنند و یک مواجهه ترکیبی دارد. ما هم لازم است در مقابل چنین پدیده  و موجودیت غیرمشروعی و برای حمایت از مظلوم در برابر ظلم و بی عدالتی، رویکرد مواجهه ترکیبی  جوامع حامی فلسطین ترا در پیش بگیریم.

لازم است تجربیات مختلف در کشورهای اسلامی، توسط یک نهاد بین المللی،  احصاء و بررسی شود. این نهاد میتواند ذیل ستاد حقوق بشر اسلامی قرار بگیرد با کارویژه های حقوقی و یا یک کارگروه مستقل مردمی و اجتماعی که با جمع آوری ظرفیتها و ارائه راه حل ها و الگوهای کاری، فعالیت های فعالان و حامیان فلسطین در کشورهای مختلف را در راستای همگرا شدن و تجمیع ظرفیت ها  هدایت کند. در عرصه های دیگر نیز ضعف های مشابهی وجود دارد که لازم است با شکل دادن و تقویت شبکه های مردمی و گروه های اجتماعیِ فراملی بین کشورهای جهان اسلام، خلاءهای موجود در اقدامات دولتی را برطرف کنیم.

غرب تجاوز اشغالگران به فلسطین را «دفاع مشروع» می‌داند!/ تشکل‌های دانشجویی جهان اسلام صدای مظلومیت مردم غزه باشند

حسن رضا نقوی از پاکستان: فلسطین کشوری است که مقصد و آخر خط خیلی از اهداف عالی و ایدالیستی همه ما است؛ برای آزادی فلسطین کشور های مقاومت علنا باید یک ائتلاف علیه صهیونیست ها تشکیل بدهد و برای آزادی قدس در فلسطین نیرو بفرستند.

علی الفیاض از عراق: با وجود آنکه لزوم حمایت از قضیه فلسطین در همه ابعاد انسانی، ایدئولوژیک و اسلامی، قومیتی عربی، منطقه ای بودن و تحت ظلم قرار گرفتن در این هفت دهه انکار ناپذیر است ولی این قضیه همچنین از بعد ژئوپلتیک برای ساکنین منطقه بسیار مهم غرب آسیا اهمیت دارد، چرا که رژیم صهیونیستی با دست داشتن در طرح هایی که منجر به تقسیم منطقه خاورمیانه می شود از سالهای دور به دنبال توسعه طلبی و تحقق اسرائیل بزرگ از نیل تا  از فرات است و پروژه ی قرن، چیزی نیست جز ادامه طرح های تقسیم کشورها و قدرت های منطقه که لازمه این طرح، تفکیک کشورها و قدرت های منطقه ای است.

این رژیم  به دنبال استحاله کشورها از درون است و ما کشورهای منطقه نمی توانیم با چنین رژیمی که همه چیز ما را می خواهد و به دنبال توسعه اراضی خود است معامله کنیم و عقلانی ترین راه، بر چیدن این رژیم و ایجاد دولت مستقل فلسطین است. شواهد بر توسعه طلبی این رژیم در منطقه از اشغال بیروت تا جولان سوری تا حضور غیر رسمی در اقلیم کردستان عراق  و دست داشتن در رفراندوم سال 2017 و همچنین ترور بیش از 300 دانشمند عراقی و بمباران پایگاه هسته ای در سال 1981 و حضور آن ها در آذربایجان و جنوب افغانستان همه و همه دال بر توسعه طلبی و ادامه طرح های شوم این رژیم است.

استقرار منطقه در نبود رژیم صهیونیستی است و راهکارها می تواند با ایجاد یکپارچگی محور از نظر سیاسی و فرهنگی و فعالیت های رسانه و فشار آوردن بر سازمان های منطقه ای و بین المللی در مساله حقوق بشر و ایحاد سازمان های جدید منطقه ای در باب مقابله با این رژیم باشد. لذلک حمایت از فلسطین که سنگر اول مقابله با استعمار جدید غربی و توسعه طلبی رژیم صهیونیستی است بسیار حائز اهمیت است.

عثمان الحکیمی از یمن: ما یمنی ها به ‌عنوان یک اصل به مسائل فلسطین نگاه می‌کنیم و دغدغه اصلی مردم یمن مسئله قدس و مردم فلسطین است. حتی با وجود جنگ، تحریم و بیماری‌هایی که دامن‌گیر کشور یمن شده است، هیچ‌وقت فلسطین را فراموش نکرده ایم.

دانشجویان در بحث مقاومت نقش مهمی ایفا می‌کنند، نه ‌فقط در زمینه مقاومت بلکه در زمینه‌های مختلف نظیر فرهنگی، تبلیغات، رسانه و سایر موارد نقش زیادی دارند

چون معمولاً بسیاری از تحولات از محیط دانشگاه به بدنه جامعه تزریق می‌شود و حرکت‌های بزرگ معمولاً از دانشگاه‌ها شروع می‌شود.

غرب تجاوز اشغالگران به فلسطین را «دفاع مشروع» می‌داند!/ تشکل‌های دانشجویی جهان اسلام صدای مظلومیت مردم غزه باشند

عبدالله الشیخ عبدالله از سوریه: سوریه از گذشته در خط مقدم مقابله با اسرائیل بود و این درگیری از جنگ اکتبر 73 تا امروز ادامه دارد. مردم سوریه مثل بقیه مردم شریف جهان اسلام در جهت نصرت فلسطین در میادین حاضر بودند و حمایت خود را اعلام کردند.

در مقابله با اسرائیل دو راهکار وجود دارد: تسلیم یا مقاومت. حقیقت های منطقی و تاریخ نشان داد که سازش ضرر به مراتب بیشتری دارد که نتایجش را در توسعه شهرک سازی در مناطقی که تفاهم های ذلیل را با صهیونیست امضا کردند شاهدیم. اما مقاومت به ثمره خود در جنوب لبنان و غزه رسید که امروز شاهد هستیم اسرائیل نمیتواند حتی یک سنگ در نوار غزه بسازد. پس خیلی روشن است گزینه حیاتی ما مقاومت است و دولت و مردم سوریه مقاوم بودند و هستند و در این محور خواهند ماند. سوریه ده سال از جنگ با تروریسم جهانی و اقتصادی را تحمل کرده است و این هزینه عدم تسلیم به اسرائیل است. نخستین وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در مصاحبه اخیرش با rt صراحتا اعلام کرد که بوش به دولت سوریه گفت راه بهبود روابط امریکا با سوریه طبیعی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است و اگر بشار اسد سال 2008 به این موضوع تن می داد جنگ شروع نمیشد. سوریه در خط مقاومت خواهد ماند و راه شهدای مقاومت راه سردار سلیمانی و یارانش ادامه خواهد داد.

علی صفری دبیر انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در ایتالیا: به رغم آنکه جوانان ایتالیایی مانند ایرانی ها پیگیر مسائل سیاسی نیستند اما در مسئله فلسطین فعالیت های گسترده ی گروه های مردم نهاد اروپایی در راستای حمایت از مردم فلسطین برجسته بود.

تاکید بر اهمیت افزایش درگیری ها در داخل اراضی 1948 و تشریح فعالیت های اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان اروپا در راستای حمایت از مردم فلسطین از دیگر محورهای سخنان آقای صفری در این نشست بود.

عبدالعزیز النخاله از فلسطین: ضمن قدردانی از مواضع کشورها، به رغم وجود مشکلات داخلی، از مقاومت فلسطین، و سپاس ویژه از حمایت های بیش از چهل ساله جمهوری اسلامی ایران و شخص حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای از ملت فلسطین و آرمان قدس، بر ادامه راه شهدای مقاومت از جمله سردار شهید قاسم سلیمانی تا پیروزی نهایی تاکید کردند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اولین تمرین پرسپولیس بعد از حذف از جام حذفی برگزار شد
حمایت دانشگاهیان از خیزش دانشجویان در آمریکا
تمدید مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری
مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو: ایران آمادگی دارد دستاوردهای خود را در اختیار کشورها قرار دهد
مخبر در دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه: تعاملات تهران با کشورهای دوست و جهان براساس راهبرد برد-برد است
پیشنهادهای وزیر دفاع ایران در اجلاس شانگهای چه بود؟
هزاران معترض اسرائیلی خواستار برکناری نتانیاهو شدند
سفر ۲ روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top